Vragen aan... Hikmet Kuskal

Hikmet Kuskal is hairprofessional, trainer en academy manager bij Indola Nederland. Hij organiseert seminars, look and learns en workshops, is vaktechnisch specialist en ambassadeur van Indola en je kent hem misschien als dé 'miss-kapper' van Nederland. Wij legden hem 4 vragen voor over hem én zijn werk.

Wat is er zo leuk aan trainingen geven?

'“Zo veel! Look and learns zijn het leukst, daarin kun je je informatie kwijt. En het leuke van look and learns is dat je de trends van de catwalk vertaalt naar draagbare kapsels. Daar gaat het om, dat de kapper aan het eind van de dag naar huis gaat en denk: ik kan niet wachten om dit morgen toe te kunnen passen op mijn klanten.

Je ziet op de catwalk en bij presentaties heel veel kapsels die leuk zijn voor de foto, maar waar geen enkele klant over zal zeggen 'doe mij dat maar'”. Looks maken en technieken laten zien die verkoopbaar, draagbaar en bruikbaar zijn is het allermoeilijkst en tegelijkertijd het allerleukst van mijn werk.'

Wat vind jij van trends?

'“Trends ontstaan. Wij kappers maken de trend ook niet, wij zien ze en spelen er op in. Neem bijvoorbeeld balayage. Dat zag er in het begin ook uit als uitgroei, maar als steeds meer mensen - en dan vooral influencers - het dragen, dan wordt het een trend.

Dan komen steeds meer klanten in de salon met een plaatje, en op zo'’n moment wordt het pas interessant voor jou als kapper. Want dan ga je zorgen dat de look van dat plaatje wordt vertaald naar een draagbaar kapsel voor degene in je stoel.'

Denk je dat je ooit uitgeleerd bent als ondernemer in het kappersvak?

'“Nooit! Ik geef al jaren les en ben zelf ook niet uitgeleerd. Het is iedere keer anders. Knippen kun je bijhouden en nieuwe kniptechnieken leer je tijdens cursussen, maar kleuringen zijn per klant én per keer verschillend. Daarvan zijn zo veel aspecten afhankelijk, van haarconditie tot de juiste menging. Elke kleuring is een leermoment, want elke kleuring is anders. En als ondernemer leer je natuurlijk ook nog steeds elke dag: wat werkt voor jou, wat werkt voor je klant?

Ik heb ooit gehoord dat goed kunnen knippen maar iets van 20% is, en dat je klanten terugkomen voor de 80% eromheen. Goede service, een fijne ontvangst, een lekker kopje koffie, dat soort dingen. Daarmee maak je van je salon jóúw salon.'

Wat is je ultieme droom?

'“Dat vind ik een hele moeilijke. Ik doe al zoveel en ik heb al heel veel gedaan. Ik leef mijn eigenlijk al: ik doe shows, missverkiezingen, workshops, televisie!… Laat ik het anders zeggen: ik werk in een wereld waar ik heel blij ben en heb geen dingen die ik nog per se zou willen doen.

Tegelijkertijd is het niet zo dat ik, doordat ik al zo veel heb gedaan, nu van alles af kan vinken en klaar ben of zo. Absoluut niet! Wat dat betreft is mijn droom dat ik nog lang dit werk mag blijven doen, in deze wereld en op deze manier.'

Deel deze blog