Interview: thuis bij kapster Ilse

Kapster zijn tijdens de Corona crisis: hoe doe je dat? Wij spraken met kapster Ilse die een eigen salon heeft in het oosten van Nederland. Lees je mee?

1. Wat vind jij van de Corona crisis?

Ik vind het een hele gekke situatie. Soms kan ik zelfs nog niet helemaal bevatten dat dit 'echt' is. Het is vreselijk om te zien dat er zoveel mensen ziek zijn. Ook maakt het mij verdrietig dat ik mijn vak niet meer kan uitoefenen. Al vind ik het wel heel fijn dat de regering heeft besloten dat ook kapsalons hun deuren moeten sluiten.

Toen we nog open waren en er steeds meer besmettingen bij kwamen, was het niet leuk om te werken. Ik merkte dat klanten, maar ook collega's, steeds banger werden. Er werd gehamerd op 'houd ander halve meter afstand'. In de salon konden we dit natuurlijk niet waarmaken. Hierdoor voelde ik me constant gespannen dus het was een opluchting dat we dicht moesten. Al maak ik mij natuurlijk wel zorgen over mijn financiële situatie. Maar het belangrijkste is deze Corona crisis verslaan!

2. Hoe kijk je terug op de eerste weken thuis?

Het was best moeilijk. Je voelt je onzeker, want hoe gaat dit verder? Financieel gezien, maar ook dacht ik na over mijn personeel. Ook zij zitten in een onzekere situatie en hadden veel vragen. Ik heb de afgelopen weken dus veel geregeld en contact onderhouden met mijn team. Zo heb ik ze tips gegeven om deze tijd door te komen en vraag ik iedere dag even hoe het met ze gaat. Ook kreeg ik veel vragen van klanten.

Maar we blijven positief en kijken wat we nu juist wél kunnen doen!

3. Hoe blijf je in deze periode in contact met jouw klanten?

Ik vind het heel belangrijk om in contact te blijven met klanten. Je wilt ze helpen, maar daarnaast het is ook belangrijk om in contact te blijven zodat ze na de crisis weer bij jou terugkomen. Wij nemen filmpjes op over hoe je bepaalde producten gebruikt, zijn telefonisch en via social media bereikbaar voor vragen en verkopen producten.

4. Heb je tips voor andere ondernemers?

Ik heb gemerkt dat veel klanten aan mij vroegen: 'je kan mij thuis toch wel even snel knippen'. Ik doe dit niet, en adviseer andere kappers om dit ook niet te doen. Naast dat je een boete kan krijgen, is het ook niet slim voor je gezondheid. De regels zijn er niet voor niets. Er zijn ook heel veel andere manieren om bezig te blijven met je vak. Zo heb ik nu eindelijk eens tijd om me te verdiepen in nieuwe technieken. Ook bekijk ik veel vlogs en probeer ik iedere dag wat nieuws met mijn haar. De stijltang, krultang en föhn draaien overuren!

Tip: bekijk de PRO e-learning pagina. Deze pagina staat vol met tutorials en is speciaal voor kappers!

5. Hoe blijf je nu op de hoogte van nieuwe trends en technieken?

Voor de crisis volgde ik af en toe een training op locatie, vervolgens bracht ik dit over aan mijn personeel. Dit kan niet meer. Maar ik heb ontdekt dat je digitaal ook heel veel kunt leren. Zo bekijk ik veel vlogs en gebruik ik de PRO e-learning van Haibu. Ga lekker aan de slag op een oefenhoofd en proberen maar. Je kunt niks fout doen en na deze crisis en heb je weer heel veel inspiratie! Wat je goed kan gebruiken als de kapsalons weer open mogen, want ik denk dat iedereen straks graag weer naar de kapper wil.

6. Welke tips geef jij je klanten mee om deze periode door te komen?

Ga vooral niet zelf je haar knippen! Wacht totdat jouw kapster weer kan werken. Hoe moeilijk het misschien ook is. Zo heeft jouw kapper straks heel veel eer van zijn/haar werk. Ook voorkom je zo schade aan je kapsel. Als iemand zelf gaat knippen duurt het soms wel 2 tot 3 knipbehandelingen voordat het weer in model zit. Heb je uitgroei? Gebruik dan een kleurspray of een uitgroeipoeder. Je haar goed verzorgen is het allerbelangrijkste nu. Gebruik haarproducten die passen bij jouw haartype en verder: heb geduld!

En onthoud ook: de mensen die van je houden knappen écht niet op je af als je haar even wat minder mooi is.

7. Wat vind jij zelf lastig?

Ik mis vooral het real life contact met mijn klanten heel erg. Maar de verveling slaat gelukkig nog niet toe. Overdag heb ik genoeg te doen, zoals het schoonmaken van de salon, dingen regelen, klanten telefonisch helpen en online educatie volgen. Daarnaast puzzel ik veel en pas ik af en toe op de hond van een vriendin. Je moet jezelf toch een beetje bezighouden!

8. Wat heb je geleerd in deze periode?

Ik heb geleerd dat een goede gezondheid echt heel belangrijk is. Dit lijkt ineens niet meer zo vanzelfsprekend. Daarnaast ben ik mij er ook bewust van dat je vooruit moet kijken. Het kan niet altijd goed gaan, maar dit betekent niet dat dit altijd zo blijft. Als dit voorbij is zetten we de schouders eronder en gaan we er weer voor!

9. Wat is het eerste dat je gaat doen als de crisis voorbij is?

Vieren dat we weer open zijn en heel veel klanten blij maken met een nieuw kapsel. En naast mijn werk mis ik mijn vriendinnen ook heel erg. Dus als de terrassen weer open zijn, gaan we dit zeker vieren met een wijntje (of twee)!

Deel deze blog