Onderzoek: small talk bij de kapper

Onderzoek: small talk bij de kapper

Het fenomeen ‘smalltalk’ is voor veel mensen onlosmakelijk verbonden met een bezoekje aan de kapper. Praten over het weer, vragen hoe de vakantie was, hoe het met de kinderen gaat. Het zijn alledaagse onderwerpen om een gesprek te starten. Maar heeft iedereen altijd maar de behoefte om zijn leven te delen met een 'vreemde'? Haibu zocht het uit en ondervroeg meer dan 1.100 Nederlanders naar de gesprekken die zij hebben vanuit de kappersstoel.

Smalltalk is een verzamelnaam voor informele gesprekken die niet gevoerd worden omwille van de inhoud, maar omwille van het gesprek zelf. Wij onderzochten de mening van Nederland rondom small talk in combinatie met hun bezoek aan een expert op het gebied van uiterlijke verzorging. Hoe gaan zij om met de gesprekken die daar plaatsvinden? Vindt men het gezellig om te kletsen of is er juist de behoefte om in alle rust te genieten?

De kapper als luisterend oor

We gaan uiteraard naar de kapper om onze haren te laten knippen, maar dit bezoek heeft voor veel Nederlanders ook een belangrijke sociale functie. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 92% persoonlijke verhalen deelt met hun kapper.

Meer dan knippen alleen

Kapster Daniëlle Harink uit het Overijsselse Nieuwleusen herkent zich in de cijfers. "Als kapper kun je door even een luisterend oor te zijn echt verschil maken voor iemand. Het kappersvak bestaat niet alleen uit het knippen van haar, maar ook om aandacht te geven en te luisteren naar klanten. Die rol gaat in sommige gevallen verder dan alleen het knippen van iemands haar.”

“Als kapper krijg je soms hele persoonlijke verhalen te horen. Ik voel me dan ook met regelmaat een soort psycholoog”, vervolgt ze. “Ik heb wel een aantal keer gehad dat ik bij mezelf dacht: ‘moet ik aan de bel trekken?’ omdat ik niet weet of ik de enige persoon ben met wie dit verhaal gedeeld wordt. Het sociale stukje wordt nog weleens onderschat, maar dat maakt ons werk juist bijzonder.”

Hoe het komt dat persoonlijke verhalen zo makkelijk gedeeld worden? “Wij staan wat verder weg dan familie en vrienden. Dat maakt de stap om jouw probleem, irritatie of iets anders persoonlijks te delen, kleiner”, legt Zieleman uit. “Mensen gaan daarnaast vaak jarenlang naar dezelfde kapper, waardoor je langzamerhand toch een band opbouwt.”

 

Liever wat meer 'me-time'

Ondanks dat een groot deel van de Nederlanders zo open is bij een bezoek aan de kapsalon zijn er toch ook Nederlanders die hier minder behoefte aan hebben. 33% van de Nederlanders zou eigenlijk  liever wat tijd voor zichzelf willen  in de kappersstoel, maar durft dit helaas niet aan te geven. 35% probeert ervoor te zorgen dat de behandelaar vooral aan het woord is, zodat er alleen maar geluisterd hoeft te worden.

Verantwoording onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een survey, die is ingevuld door ruim 1.100 Nederlanders.

 

Deel deze blog